نرخ بازگشت سرمایه (RIO)

وب‌سایت بوم کار در این مقاله تلاش می‌کند که توضیحاتی کامل در ارتباط با نرخ بازگشت سرمایه (RIO) و نحوه محاسبه آن را ارائه کند. پس برای آشنایی هر چه بیشتر با این اصطلاح ما را همراهی کنید.

هدف تمامی ما از سرمایه گذاری، رسیدن به سودی معقول است. سرمایه گذاری می‌تواند جنبه‌های مختلفی داشته باشد. برخی تصور می‌کنند که سرمایه گذاری تنها به سرمایه گذاری مالی محدود می‌شود! اما باید بدانید که خود سرمایه گذاری نیز جنبه‌های مختلفی دارد.

به‌هرحال ما پیش از سرمایه گذاری به یک هدف خاص فکر می‌کنیم؛ هدفی که نتیجه‌اش رسیدن به موفق است. نرخ بازگشت سرمایه یکی از بهترین راهکارها برای محاسبه میزان سوددهی سرمایه گذاری‌ها می‌باشد.

نرخ بازگشت سرمایه یا RIO چیست؟

نرخ بازگشت سرمایه یا ROI نشان دهنده سود مالی دریافتی از یک سرمایه گذاری خاص تجاری است. اگر بخواهید ساده‌تر توضیح دهیم، به نسبت سرمایه آورده در مقایسه با خروجی سرمایه گذاری یا آنچه که به‌دست آورده‌اید نرخ بازگشت سرمایه گفته می‌شود.

محاسبه نرخ بازگشت سرمایه یک راه‌حل فوق‌العاده برای اندازه گیری میزان تأثیر گذاری سرمایه شما در کسب‌وکارتان می‌باشد.

نرخ بازگشت سرمایه (RIO)

هرزمانی که پول و یا زمان خود را برای کسب‌وکارتان سرمایه گذاری می‌کنید، باید یک هدف خاص را در ذهنتان پرورش دهید. با محاسبه بازده سرمایه گذاری به این نتیجه می‌رسید که آیا به هدف خود خواهید رسید و یا اینکه در میانه راه شکست می‌خورید!

علاوه بر این به کمک محاسبه RIO می‌توانید بهترین زمان ممکن را برای سرمایه گذاری‌های تان بیابید.

نحوه محاسبه RIO یا میزان بازده سرمایه گذاری

ROI معمولاً به‌صورت نسبت یا درصد نشان داده می‌شود و از تقسیم سود یا سود خالص حاصل از سرمایه گذاری بر هزینه سرمایه گذاری اولیه به‌دست می‌آید.

بیایید این موضوع را به‌صورت یک مثال عنوان کنیم.

فرض کنید برای افزایش فروش خود مبلغ 100 دلار را صرف سرمایه گذاری در کمپین‌های ppc می‌کنید. حال تصور کنید که فروش شما از این کمپین تبلیغاتی 200 دلار بوده است. حالا سود حاصل از این کمپین تبلیغاتی را یعنی 100 دلار را بر سرمایه گذاری اولیه خود تقسیم کنید. نتیجه تقسیم 100 بر 100 یک می‌شود که با ضرب آن، در عدد 100 سود شما در این کمپین 100 درصد شده است. این بدان معنی است که به ازای هر دلاری که سرمایه گذاری کرده‌اید یک دلار سود حاصل از سرمایه گذاری نصیب شما شده است.

Calculate ROI

حال شرایطی را در نظر بگیرید که سود حاصله از این کمپین تبلیغاتی 20 دلار باشد. یعنی 100 دلار سرمایه گذاری کرده و در ازای آن 120 دلار فروش داشته‌اید. در این حالت سود حاصل از کمپین تبلیغاتی 20 دلار شده است که با تقسیم آن بر 100 دلار سرمایه گذاری اولیه نتیجه‌اش 0.2 می‌شود. حالا 0.2 را در 100 ضرب کنید. این بدان معنی است که نرخ بازگشت سرمایه گذاری شما به ازای هر دلار 20 سنت بوده است.

هر هزینه‌ای که بر سرمایه گذاری شما تأثیر می‌گذارد جزو RIO محسوب می‌شود و در محاسبات انجام‌شده، آن را باید در نظر گرفت.

نرخ بازگشت سرمایه و زمان!

درحالی‌که ROI به‌طور کلی به سرمایه گذاری‌های مالی مرتبط می‌شود، اگر زمان خود را نیز به‌عنوان یک سرمایه گذاری در نظر بگیرید ضرری نخواهد داشت. اگر 3000 دلار در ماه درآمد دارید، اما 60 ساعت در هفته روی تجارت خود، کار می‌کنید (240 ساعت در ماه)، ROI شما 3000/240 یا 12.5 است. این بدان معناست که برای هر ساعت کار، فقط 12.50 دلار درآمد کسب می‌کنید.

با دانستن بازده خود از سرمایه گذاری زمانتان، می‌توانید در مدل کسب‌وکار خود تغییرات مختلفی را ایجاد کنید. تغییراتی که به شما کمک می‌کند در مدت زمان کمتری درآمد بیشتری را کسب کنید.

سختی های محاسبه نرخ بازگشت سرمایه (RIO)

گاها محاسبه نرخ بازگشت سرمایه بسیار دشوار می‌شود. دشواری محاسبات در این است که، درآمد حاصل تا چه اندازه می‌تواند به سرمایه گذاری خاصی مرتبط باشد؟! به‌عنوان مثال اگر برای افزایش درآمد خود روی بهینه‌سازی موتورهای جست‌وجو (SEO) سرمایه گذاری کرده باشید، ممکن است نتوانید دقیقاً تعیین کنید که افزایش درآمد شما نتیجه مستقیم سئو بوده و یا اینکه شبکه‌های اجتماعی تأثیر زیادی بر این موضوع داشته‌اند!

گرچه ابزار متنوعی برای انجام چنین محاسباتی وجود دارد اما باز هم نمی‌توان به‌طور قطع میزان نرخ بازگشت سرمایه را محاسبه کرد.

همان‌گونه که در توضیحات فوق نیز اشاره کردیم به شما پیشنهاد می‌کنیم که در هنگام انجام این محاسبات تمامی عوامل دخیل بر سرمایه گذاری خود را اندازه‌گیری نموده تا نتیجه‌اش به‌دست آوردن اطلاعاتی دقیق در این زمینه باشد.

سخن نهایی

همان‌طور که بارها اشاره کرده‌ایم، پیش از شروع سرمایه گذاری‌های تان ابتدا چشم‌اندازی از آن را در ذهن خود تصور کنید. همیشه این سؤال را از خود بپرسید که آیا این سرمایه گذاری می‌تواند شمارا به اهدافتان برساند؟! صادقانه بگوییم که بسیاری از سرمایه گذاری‌ها به دلیل عدم تجربه و هم‌چنین در نظر نگرفتن بسیاری از عوامل مرتبط شکست می‌خورند. به همین دلیل اگر قصد ادامه سرمایه گذاری دارید؛ میزان نرخ بازگشت سرمایه خود را در نظر بگیرد، زیرا این موضوع می‌تواند به یک تصمیم‌گیری درست ختم شود.

نویسنده

حمید رضا

دیدگاه بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *