کسب و کار

دیجیتال مارکتینگ چیست و چگونه به کسب و کار شما کمک میکند؟

دیجیتال مارکتینگ چیست؟ دیجیتال مارکتینگ چگونه به کسب و کار شما کمک میکند؟

در این مقاله قصد داریم به توضیح اینکه دیجیتال مارکتینگ چیست؟! و تاثیر آن بر کسب و کار شما چه میتواند باشد. اما قبل از آن باید مارکتینگ را تعریف کنیم. اول از همه چیز باید بگم که دیجیتال مارکتینگ تعریفش اینه که به مجموعه فعالیت هایی که با افزایش فروش میشه از راه های موجود رو دیجیتال مارکتینگ میگن. حالال که فهمیدین دیجیتال مارکتنگ چیه کمک میکنه بهتون تا بفمین دیجیتال مارکتینگ چگونه به کسب و کار شما کمک میکند.همه این محتواهای تخصصی در دیجیتال مارکتینگ باری اینه که مجموعه ما، مجموعه بوم کار تخخصی روی دیجیتال مارکتینگ کسب و کار شما کار میکند برای رونق و پیشرفت  کسب و کار شما پس به خدمات بوم کار سر بزنید.

مارکتینگ چیست؟

کلمه مارکتینگ را شاید زیاد شنیده باشید و قطعا تعریف درستی از آن ندارید و شاید آن را با بازاریابی یکی بدانید! اما اینگونه نیست. مارکتینگ درواقع بیشتر شبیه داستان سرایی هست تا تلاش برای فروش محصول. این که خودتان ،محصولاتان و فرهنگتان را به بقیه معرفی کنید. این کار علاوه بر بازاریابی برای شما بازار سازی را نیز به همراه دارد. به این صورت که ممکن است افراد دیگر هم از داستان شما خوششان بیاید و مشتری شما شوند.

پس مارکتینگ مقوله بسیار فرا تر از فروش، بازاریابی و ارتباط با مشتری است. که در نهایت به برند سازی شما ختم میشود. پس در مارکتینگ هر چه که داستان شما بهتر گیراتر و عام پسند تر باشد بازار بیشتری را جذب خواهید کرد و این باعث میشود فروش شما بیشتر شما. چرا میگوییم مارکتینگ فراتر از بازاریابی، فروش و مدیریت ارتباط با مشتری است؟
دلیل اصلی را میتوان گفت که مارکتینگ همه این موضوعات را تحت پوشش خود که قرار میدهد که هیچ، بلکه فراینده های داخل کسب و کار را مثله فرهنگ سازمانی، مدیریت زنجیره تامین و حتی چشم انداز سازمان را نیز تحت پوشش خود قرار میدهد و مارگتینک خوب نیاز به چشم انداز خوب دارد.
اگر چشم انداز کسب و کاریتان قوی باشد و خودتان به کسب و کارتان ایمان داشته باشید قطعا در مارکتینگ نیز مشکلی نخواهید داشت.
به احتمال زیاد داستان مارتین لوتر کینگ(فعال سیاسی و مدافع حقوق رنگین پوستان) را میدانید! ولی در آن زمان که هیچ ابزار ارتباطی نبود توانست نزدیک 100 هزار نفر را کنار خود جمع کند که به حرف او گوش کنند؟! اگر جوابتان چشم انداز است کاملا درست پاسخ دادید!! بله اون در تمام صحبت هایش میگفت که من یک رویا دارم! در واقع قصد من از این داستان اهمیت بنیادی ترین مسائله بود و آن هم چشم انداز است چرا که خیلی شرکت ها هستند که تبلیغات و کمپین ها بزرگی را انجام میدهند ولی موفق نمیشوند. بحث اصلی برای هر کسب و کاری چشم انداز آن هست. پس بهتر از اول نگاهی به چشم انداز کسب و کار تان نگاهی کنید، ببنید که دقیقا برای چه هستید! بعد برای مردم داستان هایتان را توضیح دهید چرا که مارکتینگ شما در گرو همین چرا های ویژن کسب و کاری شماست.

دیجیتال مارکتینگ:

اگر شما مارکتینگ را با استفاده از ابزار های دیجیتال استفاده کنید میشود دیجیتال مارکتنیگ. به نظر شما چند روز طول میکشد تا یک اپلیکشین به یک میلیون کاربر برسد؟ طبق امار ها این عدد 50 روز است! اما میداند چقدر طول کشید تا رادیو به یک میلیون کاربر برسد؟ 10 سال!
با رشد تکنولوژی و آمدن اینترنت دسترسی مردم به اطلاعات سریع تر و قوی تر شد. این خود باعث میشود که مردم با سرعت بیشتری از فضای اطراف خود باخبر شوند.
فقط کافی است شما وبسایتی داشته باشید آن زمان است که گوگل از شما به عنوان مرجعی برای سوالات کاربرانش استفاده میکند، یا در شبکه مجازی حساب کاربری داشته باشید آنوقت پست های شما به مردم و دنبال کنندگانتان نشان داده میشود.

اما چرا دیجیتال مارکتینگ؟

با رشد سریع تکنولوژی و قوانین و خط مشی که هر کدام دارند نیاز است که ما بدانیم و طبق قوانین خاص پیش بریم. به طور مثال در توییتر شما تا حد مشخصی کارکتر برای تایپ دارید(200 کارکتر)! ولی در ایستا گرام این میزان بیشتر است. یا برای مثال گوگل برای وبسایت هایی که قرار است به عنوان مرجع برای سوالات کاربرانش استفاده کند قوانینی دارد که به طور خلاصه به آن سئو بهینه سازی موتور جستجو یا SEO (Search Engine Optimization) که اگر این قوانین سئو گوگل را رعایت نکنید نه تنها گوگل شما را به عنوان مرجع نمیشناسند بلکه به عنوان یک فردی که قرار از وقت مردم را بگیرید نگاه میکنند و به اصطلاح به پنالتی محکوم میشوید.

سئو و دیجیتال مارکتینگ
سئو و دیجیتال مارکتینگ

و با توجه به شرایط کرونای اخیر دیدیم که خدمات اینترنتی میتواند خیلی به ما کمک کند و این خدمات بیش از پیش به چشم آمدند.
و از طرف دیگر شغل هایی هم از این بابت به نام بلاگر و تستر ها یا به طور کلی اینفلوئنسر ها دیدیم! که کارشان معرفی کسب و کار ها در شبکه های اجتماعیست!

پس به طور خلاصه دیجیتال مارکتینگ تعریف کردن داستان کسب و کار شما در بستر های دیجیتال است حال میتواند شبکه های مجازی باشد یا وبسایت های گوگل.

مزایای دیجیتال مارکتینگ:

  • بدون مرز: با داشتن یک وبسایت برای فروشگاه شما دیگر فرقی ندارد خریدار شما از کجا باشد، فقط کافیست که گوگل وبسایت شما را به مشتری که در جستوجوی کفش ورزشی است نشان دهد، اینجا مشتری از بندرعباس هم میتواند از مغازه شما که در تهران است با چند کلیک خرید خود را انجام دهد.
  • 24/7: شما در هر 7 روز هفته و 24 ساعت شبانه روز ویترین مغازه شما برای مشتری فعال است یا به اصلاح چراغ مغازه اینترنتی شما همیشه روشن است.
    متشری شما 3 صبح که به سرش میزند شلوار جدید بخرد! مغازه شما باز و فعال است و خرید خود را ثبت میکند.
  • دسترسی راحت تر به تمام امکانات: در مغازه های فیزیکی توضیحات توسط فروشنده به مشتری داده میشود حال شما فرض کنید یک روز کاری شلوغ 20 مشتری مختلف به مغازه شما بیایند و شما فقط 2 فروشنده دارید!
    ولی اگر شما سایت داشته باشید مشتری هر جایی که هست راحت و اسوده خرید خود را از شما انجام میدهد و نیازی نیست تا معطل بماند تا توضیحات فروشنده به مشتری دیگر تمام شود راحت توضیحات محصول شما را در سایت میخواند و خرید خود را انجام میدهد.

سختی های دیجیتال مارکتینگ:

  • جلب اعتماد: قطعا موقع خرید اینترنتی شما هم به این فکر کردید که اگر پول بدهم اما جنس به دستم نرسد چه کار کنم! یا خیلی اوقات عکس و توضیحات محصول شبیه محصولی کا میخواستیم نبوده.
  • رقابت سخت و تنگاتنگ: رقابت در شبکه های مجازی و در وبسایت های گوگل بسیار سخت تر و تنگاتنگ تر از رقابت در فروش فیزیکی است برای مثال اگر کسی از تبلیغات گوگل استفاده کند! وبسایتش هر چه هم که تازه و ضعیف باشد جز نتایج اول گوگل است و مشتری بلقوه شما اول وبسایت تبلیغ شده را میبیند.
  • پویایی و فعالیت: در فروش فیزیکی شما فقط باید ظاهر مغازه را تمیز نگه دارید و ویترین خوبی داشته باشید ولی در وبسایت شما باید سئو سایت را رعایت کنید، طراحی رابط کاربری خوبی داشته باشید مدیریت ارتباط با مشتری و پشتیبانی قوی ای داشته باشید، در غیر اینصورت اگر نتیجه اول گوگل باشید ولی سرعت لود ساییتون کند یا پیجی باشید که دایرکت ها و کامنت ها رو دیر جواب میده قطعا شما مشتریان خود را از دست میدهید.

به شما پیشنهاد میکنم بعد این محتوا مقالهی تاثیر سئو در دیجیتال مارکتنیگ چیست؟ را بخوانید. کمک میکند با حوزه سئو بیشتر آشنا شید.

نویسنده

Erfan zohrabi

دیدگاه بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *