بیزینس کوچینگ

بیزینس کوچینگ

قبل از اینکه که به این بپردازیم که بیزینس کوچ کیه و چه کاری هایی رو انجام میده، به کلمه کوچ بپردازیم. در کشور مجارستان در روستایی به نام کوچ بود که مردم اونجا نفش پست رو داشتن، اما بعدا یه ماشینی ساخته شد به اسم ارابه کوچی که انتقال افراد و محموله های رو ساده تر و سریع تر کرد.
در زبان انگلیسی کوچ Coach به مربی ورزش گفته میشه. اما به افرادی هم که در مدرسه به بچه های برای گرفتن نمره قبولی به دانش آموز ها و دانشجو ها کمک میکنند هم کوچ میگن.
در دهه 70 میلادی به نام تیموتی گالوی یه سری کتاب به نام سری درونی منشتر کرد. در این کتاب روش ها و ایده هایی جدیدی برای مربیگری بود که در اغلب رشته بود و یک وجه اشترک بود بین تمام این ایده ها و رشته اینکه به یک نظم و قدرت درونی نیاز داشتند.

اما تعریف بیزینس کوچیک را به نقل از فدراسیون بین المللی کوچیک (ICF)  اینکونه است: “

، یک ارتباط همراهی و مشارکتی بین کوچ و فرد مراجع هست که کوج به فرد مراجعه کننده کمک میکند تا با تفکر عمیق و خلاقیت خود توانایی های خود را در زندگی شخصی و حرفه ای بهبود ببخشد.”

در واقع میتوان گفت که کوچ کسی است که تکیک های مختلفی را از جمله مدیریت کسب و کار، روانشناسی، فلسفه، عرفان، معنویت و روش زندگی را با هم ادغام کرده و راه حلی به فرد مراجعه کننده ارائه میکند.

کوچ کیست؟

قطعا اسم افرادی چون برایان تریسی یا دارن هاردی به گوشتان خورده و از نمونه های داخلی هم میشه به پیام بهرامپور اشاره کرد.

کوچ کیست؟

این افراد معمولا کار کشته های زمینه کاری خودشان یا کارآفرینان با تجربه هستند(کسی که خودش رو به یه مایلستونی رسیده) این افراد با استفاده تجربه های شخصی شان در مسیر زندگی حرفه ای و شخصی شان ، استعداد، هوش و مسیر و راهکاری برای موفقیت افراد در کسب و کار یا زندگی شخصی مراجعه کننده تعریف می کننده که بر اساس استعداد ذاتی و توانمندی های فرد مراجعه کننده هست که برای موفقیت در اهداف زندگی شخصی یا تجاری این افراد هست.

از خلاصه فعالیت های کوچ میشه به:

  • الویت گذاری درست و اصولی در مسیر زندگی
  • ایجاد اهداف درست و با ارزش
  • طراحی یک مسیر عملی برای عمل به اهداف
  • طراحی و تنظیم یک ساختار هدف مند برای موفقیت
  • به چالش کشیدن دیدگاه ها و توانایی ها در رویارویی با مشکلات

در واقع خود کوچ اینکار ها را نمیکنند و مانند مشاوران کنکوری برای شما برنامه مطالعه روزانه نمی‌نویسند بلکه به شما کمک میکنند تا خودتان این کار را بکنید و در این مسیر فکری شما را یاری میکنند.

همه ما برای کوچ، مشاور، و منتور یک معنی قائل میشوم، اما در واقعیت اینطور نیست.

  • تفاوت کوچ و منتور :
    در واقع این دو خیلی بهم نزدیک هستند و خیلی تشخیصشان از هم دیگر سخت است اما در نکاتی با هم فرق دارند. منتور فردی کار کشته در حوزه کسب و کار خود هست که تجارب زیادی دارد و میشود گفت متخصصی در ان زمینه کسب و کار است. منتور در واقع کارش انتقال تجربه به منتی (Menti) خودش هست که این انتقال میتونه به شیوه مستقیم یا غیر مستقیم باشه. منتور کارش دادن یک دیدگاه به فرد است، ولی کوچ در این مسیر همراه فرد.
  • کوچ و منتور:
    مشاور و کوچ هم شبیه به هم دیگه هستند اما تفاوتشان اینست که مشاور حوزه تخصصی محدود تر دارد و در رویایی با چالش و مشکلات خودش راه حل پیشنهاد میکند ولی اگر یادتان باشد کوچ در مسیر همراه شما بود تا خوده شما به راه حل و یا دیدگاه مورد نظر برسید.

وضعیت بیزینس کوچینگ:

قطعا شرکت های آمریکایی مثل آپل، آی بی ام و … زود تر به بیزینس کوچینگ روی آوردند. در ایران هم این وضع در حال حاضر یک پدیده ناشناخته نیست ولی سابقه کمرنگ تری دارند. در کل باید گفت که کوچ یک فرد متخصص در همه زمینه ها نیست ولی باید در کار خود کوچینگ تخصص لازم را داشته باشد. متاسفانه در کشور ما هستند افرادی که با اطلاعات کم و مهارت اندک برای راه اندازی چندتا استاراپ شکست خورده خودشان را کوچ معرفی میکنند.
برای اینکه با خود کوچ پندار ها روبرو نشوید سوالاتی را برای شما اماده کردیم که میتواند به شما برای تشخیص یک کوچ خوب کمک کند.

  • زرومه کاری خودتان را شرح دهید.
  • آیا در زمینه بیزینس کوچینگ آموزش و یا تحصیلات خاصی دارید؟
  • به چه افرادی تا حالا خدمات کوچ ارائه کردید؟
  • تضمین شما برای حفظ اسرار کاری بین ما چیست؟
  • رویکرد کار کوچینگ شما چیست؟
  • موفقیت را چگونه توصیف میکند و چگونه آنرا میسنجید؟
  • نوع برقراری ارتباط شما با مراجعه کننده به چه صورت است؟
  • یک کوچ خوب را چگونه توصیف میکنید؟

بر اساس پاسخ کوچ مورد نظر شما به این سوال شما میتوانید کوچ خوب را از بد تشخیص دهید، البته نمیشود یک پاسخ کلی را برای کوچ خوب در نظر گرفت ولی اگر فرد مورد نظرتان در باره تمام این سوالات مسیر مشخص و ملموسی را پیش پای شما گذاشت و با جزییات و بدون ابهام برای شما توضیح داد میتوان گفت فرد فردی مناسب برای کوچ است.

چرا باید از بیزینس کوچ استفاده کنیم؟

هزینه ها اعم از مادی و معنوی نامحدود نیست و ما از خیلی از لحاظ های محدودیم! کوچ کسی هست که وقتی شما به مشکلی میخورد با سوال های درست و کمک هدفمند به شما کمک میکنه تا با صرف هزینه زمانی و مالی و روانی کمتر در زمان کوتاه تری به جواب درست و راه حل درست برسید که این باعث  صرفه جویی و افزایش بازدهی شما و سازمانتان میشود.

برای اطلاع از ماهیت پرسنابه مقاله پرسنا چیست مراجعه کن.

نویسنده

Erfan zohrabi

دیدگاه بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *